Påsk

Att det är påsk tycker jag är väldigt kul, skönt och välbehövligt. Jag syftar då inte på själva påsken, utan på att jag får ett par dagars ledighet. Skärtorsdag, långfredag, påskafton o.s.v. har ingen som helst betydelse för mig. Jag sörjer varken Jesus död eller känner ett behov av att göra andra typiska grejer som hör påsken till.

Egentligen tycker jag att påsken är på tok för överskattad i Sverige, precis som alla andra högtider är. Ofta har de så många likheter att man kan börja undra om folk har någon fantasi överhuvudtaget. På julen äter man julskinka och köttbullar, dricker julmust, äter skumtomtar, chokladtomtar o.s.v. Det komiska är att påsken förknippas med påskskinka, köttbullar, påskmust, skumharar/kaniner (vad kallar man de?) och chokladharar/kaniner (ni vet, såna där stora?). Varför kan man inte komma på något nytt istället för att bara ändra etiketter på allt till nästa högtid? Påsk i all ära, men för mig betyder den bara ledighet.


/ Camilla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0